Lois Lowry: Az emlékek őre (Az emlékek őre 1.)


Sokatok számára ismerős lehet Lois Lowry Az emlékek őre című könyve. Magyarországon először 2001-ben jelent meg Tóth Tamás Boldizsár fordításában az Animus kiadónál. Az évek során számos fiatal és felnőtt szívébe lopta be magát a mű és idén szeptember 11-én a hazai mozikban is bemutatják a könyvből készült filmet. Ennek örömére a hazai forgalmazóval, a Big Bang Mediával közösen játékra invitálunk titeket és lehetőségetek nyílik megnyerni a 10 db páros jegy egyikét. A játék mellett minden állomáson különböző értékeléseket, érdekességeket, extrákat olvashatsz a könyvről és a filmről.

Kiadó: Animus
Oldalszám: 238
Fordító: Tóth Tamás Boldizsár

A tizenkét éves Jonas olyan világban él, melyben nincs igazságtalanság, éhezés, erőszak, nincsenek kábítószerek, a családok életében is teljes a harmónia. Ezt a tökéletesnek tűnő világot a bölcsek tanácsa vezeti. Ők azok is, akik a tizenkettedik évüket betöltött fiúk és lányok egész életre szóló pályáját kijelölik egy évente megrendezett ceremónián. Történetünk hősét valami egészen egyedi feladatra tartják alkalmasnak. Miközben egy különös öregember felkészíti őt hivatása betöltésére, Jonas előtt feltárul, milyen titkok lapulnak az őt körülvevő világ békéje mögött. A fiú vakmerő tettre szánja el magát…

Emlékszem, hogy kisebb koromban (valahol 9 és 13 év között lehettem) elkezdtem falni az ilyen korosztálynak szóló könyveket, és ez is terítékre került. Furcsa, hogy nem emlékeztem magára a történetre, csak egy-egy képre vagy benyomásra. Viszont most újraolvasva rájöttem, hogy ez szerintem nem igazán gyerekeknek íródott. Vagy nem feltétlenül csak nekik.
Úgy álltam ehhez a könyvhöz, hogy ugyan a kamaszodó énemnek tetszett, de én már kinőttem belőle, szóval nem baj, ha gyermetegnek érzem, ameddig élvezem vagy jól szórakozom rajta. Meglepett, mert nem szimplán élveztem, hanem elgondolkodtatott, és ezt nem reméltem egy ifjúsági regénytől. Voltak dolgok, amiket csak most sikerült megértenem.
Nagyon érdekesnek találtam a világot akkor és most is, csak más-más szempontból. Akkor nem értettem, miért rossz, ha mindenki egyforma és nincsenek érzések. Nem értettem, mi a különbség egyes kifejezések között, amire ott nagyon ügyelnek, és el sem tudtam képzelni, milyen lehet egy színek nélküli világ (ami talán a legérdekesebb volt számomra). Hát most már értem, és magam előtt látnom az egészet. Már fel tudom ismeri az egyes kifejezések közti különbségeket, tudom, miért rossz ez a világ, amiben élnek, és ez szomorúsággal tölt el. Érdekes belegondolni, mennyire sivár és szürke minden, szó szerint. Csak azt nem látom, így mi értelme az egésznek. Azt értem, hogy gazdasági és társadalmi szempontból ez miért előnyös, csak azt nem, hogyan lehet így élni. Az embereknek felmerül a gondolataikban, mégis mi lehet az élet értelme, kell, hogy legyen valami, amiért itt vagyunk, de a könyvben lévők csak léteznek, és nem gondolnak ilyenekre, mert kimosták az agyukat, és ez nagyon szomorú.

Bár mindezt nem tudtam megérteni tizenpár évesen, a könyv felépítését tekintve szerintem ez mégiscsak egy ifjúsági regény. Egyrészt elég rövid és a főszereplője egy tizenkét éves fiú. Ez alapjában véve nem feltétlenül jelentené azt, hogy kicsiknek szól, viszont a fogalmazáson érződik. Rövidek, nem bonyolultak a mondatok, nincsenek benne idegen szavak, és alapjában véve olyan érzésekről mesélnek, amit egy kisebb is megért. Megismerjük a szánkózás és a karácsony örömeit. Emellett viszont a háború is szóba kerül, ami már egy komolyabb téma.
A cselekmény nagyon tetszett, főleg azért, mert nem tudtam előre kitalálni, mi lesz majd a következő lépés (hát na, legalább tíz éve olvastam, én sem emlékezhetek mindenre), és fenntartotta az érdeklődésemet. Igazából annyira sok dolog nem történik benne, elég lassú az elején, részletesen megismerjük a város lakóit, hogyan élnek ők, és erre szükség is van, mert elég egyedi a helyzetük a való élethez képest. Ezt a lassúságot bőven pótolja a végén, mert szerintem az túl gyors volt, mintha csak az író végezni akart volna, hogy végre befejezze. Nem bántam volna, ha ezt a részét is kicsit jobban kifejti, elhúzza.
Viszont az pozitív, hogy mivel jóval a nagy disztópia-láz előtt jelent meg, nem volt az egésznek ilyen „megmentem a világot” jellege. Jonas egy kedves, tizenkét éves fiú, aki pont úgy viselkedik, ahogy egy tizenkét éves fiúnak kellene, mármint a világhoz képest. Ahogy rádöbbent, nem csak az létezik, amit lát, rájött, mi nem működik a saját világában, de nem kezdett el terveket szövögetni és lázadozni, csak megértette velünk, olvasókkal is, mi rossz és mi jó. Ebből is érezni lehetett, hogy fiatalabbakat célzott meg az írónő.
Ennek ellenére én bátran ajánlom jóval tizenéves kor felett is, mert vannak benne olyan elgondolkodtató dolgok, amit egy fiatal nem biztos, hogy megért.


Kedvenc karakter: Jonas
Ami legjobban tetszett: a színek leírása
Ami nem tetszett: túl gyors volt a vége
Értékelés: 4/5

Jelenetek a filmből

Elsőre talán semmi érdekes nincs a képen, de ha elég figyelmesen nézzük, akkor sok apró érdekességre bukkanhatunk. Kezdjük a legnyilvánvalóbbal: ez a kép fekete-fehér. Mint már említettem az értékelésemben, ebben a világban nincsenek színek, mert az az embereket gondolkodásra serkenti, és az sosem jó. Legyen minden csak egyforma, még a színek is. Ez tehát a film elejéről van. A bicikli elég egyedi tervezésű, a készítők próbáltak ráerősíteni a futurisztikus hatásra, és nagyon leegyszerűsített az egész. A sövények egyformák, a virágok rendezettek, minden olyan túl tökéletesnek tűnik, és ez zavaró.


Az Örökítő Jonasnak magyaráz valamit. Ilyen jelenetből elég sok van a könyvben, és a legtöbb nagyon jelentős. Mindegyik rávilágít valamire, amit alapvetően nem gondolnánk fontosnak, de a világ működése szempontjából az. Érdemes a hátteret is megfigyelni, az Örökítő szobája tele van érdekes dolgokkal, úgyhogy alig várom, hogy a filmben alaposabban is szemügyre vegyük majd. Könyvmolyként persze az a rengeteg könyv szúrt szemet először, de vannak azért még itt érdekes dolgok, amiknek szerintem lesz további funkciójuk.


Ez a kép azért különös, mert Az emlékek őre világban nem nagyon szoktak érintkezni az emberek egymással. Jonas kezében ott az alma, amivel a történetben elkezdődtek a furcsaságok. Kép alapján azt hiszem, itt valamiféle románc fog kialakulni, holott a könyvben ilyen szóba sem kerül.

A trailerek és a képek alapján eléggé egyértelmű számomra, hogy nagyon sok dolgot átírnak és megváltoztatnak az eredetihez képest, hogy a YA korosztály számára befogadható legyen. Mivel ez kisebbeknek szóló könyv kevés izgalommal és nulla romantikával, fel kell turbózni, hogy siker legyen. Alapvetően nem értek egyet ezzel a mentalitással, de ha elvonatkoztatunk a regénytől, akár még egy jó film is lehet. Nem szeretnék ítélkezni azelőtt, hogy láttam.


Nyereményjáték

A Big Bang Media felajánlásával lehetőségetek van a 10 db páros jegy egyikét megnyerni a premier előtti vetítésre. Ehhez mit kell tennetek? A Rafflecopterben lájkolni a Facebook profilokat és helyesen válaszolni a kérdésekre. Minél több kérdésre válaszolsz, annál nagyobb esélyed lesz a nyereményre. Ehhez persze segítségetekre lesznek a különböző állomások is. 
A premier előtti vetítés szeptember 10-én a budapesti Lurdy moziban lesz 19 órakkor. (Nyerteseket szeptember 8-án, délelőtt értesítjük ki. Ha a nyertes 30 órán belül nem jelentkezik, új nyertest sorsolnunk. Kérlek figyeljetek oda, hogy a helyes email mail címetek legyen feltüntetve a Rafflecopterben!) 

Kérdések (a Rafflecopterben is megtaláljátok őket): 
1. Milyen színt lát meg először Jonas? 
2. Ki játssza a filmben Jonas szerepét? 
3. Mi a trailer alapján a szabad akarat következménye? 
4. A filmben mi szabadítja meg az embereket érzelmeiktől? 
5. Sorolj föl legalább három magyarul is megjelent művet az írónőtől. 
6. A trailerben milyen emlékképeket lát Jonas? (Sorolj fel legalább kettőt.) 
7. A könyvben mennyi idős Jonas? 
8. Mi fogott meg a trailerben, esetleg mi tetszett a könyvben?

a Rafflecopter giveaway


A turné további állomásai:
08.23. - Cbooks
08.28. - Könyvgalaxis
08.30. - Bibliotheca Fummie
09.03. - Zakkant olvas
09.05. - Roni olvas
09.07. - Insane Life

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése