Leigh Bardugo: Árnyék és csont (Grisa 1.)


Június 8-tól 17-ig a Blogturné Klub elsötétíti az eget, hogy bemutathassa Leigh Bardugo különleges könyvét, az Árnyék és Csontot. A tíz állomásos turné keretében megismerhetitek ezt az egyedülálló cár-punk könyvet ahol a gonosz és a jó személye egy cseppet sem egyértelmű.
A blogturné keretében megismerhetitek a Grisák világát és az egyedülálló világot, amelyet az orosz folklór ihletett.
Tartsatok velünk ezen a sötétbe burkolózó eseményen és kövessétek a turné állomásait, ahol egy kis munkával akár a tiétek lehet a három nyereménykönyv egyike is!

Kiadó: Könyvmolyképző
Oldalszám: 376 oldal
Fordító: Varga Csaba Béla

Alina Starkova sosem várt túl sokat az élettől. A határháborúk során elveszítette a szüleit. Árvaként csupán egyvalakire számíthatott. Egy másik kis földönfutóra, Malra, a legjobb barátjára. Ám mostanra már rá sem számíthatott. Mindkettőjüket besorozták hazájuk, Ravka anyácska hadseregébe. A két fiatalnak életveszélyes küldetésre kell indulnia az Árnyzónába. Ezen az iszonyatos helyen a földöntúli sötétség az úr, ahol valósággal hemzsegnek az emberevő szörnyetegek.
Amikor támadás éri a katonai konvojukat, mindannyiuk élete veszélybe kerül. Ám Alina ekkor olyan titokzatos erőnek adja tanújelét, amiről mindaddig még ő sem tudott. A csodálatos megmenekülés kiszakítja a hétköznapok világából… Meg sem áll a fővárosig, az uralkodó udvaráig, ahol az árva lány is a Grisa testvériség tagja lesz. Vezetőjük, a titokzatos Éjúr úgy véli, Alina az, akire oly régóta vár Ravka sokat szenvedett népe. A legfőbb varázsló szerint az Alinában rejtőző erő képes lesz elpusztítani az Árnyzónát.
A cári udvar fényűző forgatagában sokan Éjúr új kegyeltjének tartják a lányt, aki csak nehezen tud beilleszkedni Mal nélkül. Miközben hazája egyre nagyobb veszélybe kerül, feltárul előtte egy hajmeresztő összeesküvés. Dönteni kell. Szembeszáll a birodalom leghatalmasabb nagyuraival? Egyedül a múltja mentheti meg… hogy Alina megmenthesse a jövőt.

Az egyik nagy szerelmem az észak. Elsősorban a finnek, de az egész skandináv térséget imádom, na meg persze Oroszországot. Nagyon szeretnék egyszer eljutni Moszkvába és Szentpétervárra. Alapvetően mindenféle kultúra érdekel, mégis van egy sorrend a fejemben, mert egyszerre mégsem lehet mindent, muszáj valahogy őket rendezni. Ugyan az oroszok nem állnak az első helyen, de a top5-ös listába mindenképpen bekerülnek, nem csak a gyönyörű épületeik miatt, vagy mert érdekes a nyelvük, hanem mert önmagában érdekesnek találom a kultúrát.
Nem sok könyvet olvastam eddig, ami Oroszországban játszódott volna, vagy lett volna bármilyen orosz vonatkozása. Egyértelműen ez tetszett a legjobban a könyvben. Imádtam minden egyes kis dolgot, ami ezzel kapcsolatban meg volt említve. Minden dolognak az orosz nevét, meg úgy magát a világot. Nem konkrétan Oroszországban járunk, hanem egy másik világban, Ravkában, ahol a Grisák mágiát használnak, az Árnyzónát pedig kerülni kell, mert egy út azon keresztül valószínűleg halálos kimenetelű lesz.
Nagyon szerettem, ahogy adagolta nekünk a történetet és vele együtt a világot. Lassan vezetett be minket, mégsem magyarázott, hanem hagyta, hogy mi jöjjünk rá, mi micsoda, és miért van úgy. Alina szemén keresztül látunk mindent, úgyhogy azért nem volt nehéz dolgunk. Ahol szükség volt, ott némi történelemmel segítette a megértést, de alapvetően nem kaptunk az elején egy ötven oldalas leírást mindent elmagyarázva, amiből egy szót sem értünk, hogy aztán úgyis a történetből jöjjünk rá mindenre. Bár ötven oldal azért nem jött volna össze belőle, ennyi minden nem volt idegen.

Szóval maga a világ nagyon tetszett, és a történet is jó volt. Kellően izgalmas, feszült és csavaros (mondjuk nem nekem, nem sok dolgon lepődtem meg, de ti meg fogtok, ha nem én vagytok). Jól van felépítve, a vége pedig igencsak sok akciót rejteget. Jaj, és úgy imádtam azokat a részeket, ahol Alina még csak tanul. Valamiért az ilyen részek mindig a kedvenceim mindenben, hát itt is, pedig nem volt túl hosszú.
Érdekes, hogy szerettem Alinát. Mármint azért nem fog a kedvenceim közé tartozni, oda csak nagyon kevés női főszereplőnek sikerült bejutni, de alapvetően nem tartom egy életképtelen embernek. Persze, naiv, és rendelkezik a fiatal lányok legtöbb tipikus tulajdonságával, de azért mégsem egy amőba. Tud harcolni, tanulni, okos, és azért ha későn is kapcsol, de legalább kapcsol, és nem olyan buta liba, aki csak nézi, mit csinál a pasi, és hagyja, hogy eltöröljék az akaraterejét.
Mindenki az egekig dicsőítette Éjurat, úgyhogy nagyon vártam, milyen lesz, mit fog mondani, mit csinál, de szerintem én vagyok az egyetlen, akit nem győzött meg. Egyszerűen nem szeretem. Lehetséges, hogy azért, mert már az elején sejtettem róla azt, ami később kiderült, de már egyszerűen a fellépésével voltak problémáim. Ahogy kihasználta a hatalmát, és ahogy Alinával bánt a kezdetektől, az nekem nem volt szimpatikus. Alina reakcióit sem találtam okénak. Egy bizonyos mértékig meg tudtam érteni, mert kaptunk rá magyarázatot, de még az én tűréshatárom is véges.

Ezzel szemben viszont méltatlanul kevés figyelem irányul Malra. Nem is szerepel túl sokat, de engem az a kevés is meggyőzött. Nagyon aranyos fiú, hatalmas szívvel, és egy tipikus fiús gondolkodásmóddal. Tűzbe menne a barátaiért, és ezt tisztelem benne. Nekem egyértelműen ő lett a kedvencem. Nagyon remélem, hogy a folytatásokban sokkal-sokkal többet fog szerepelni, mert neki kijár a sok oldal.
Ami Éjurat illeti… nos, nem írtam le végleg. Nagyon érdekel a története, a reakciói, a motivációi, és azt mondom, ha a következő részben jó indokokat kapunk, akkor akár még meg is szerethetem, de eddig nem lopta be magát a szívembe. Annyira nem, hogy őt szeretem a legkevésbé.
Összefoglalva: nagyon tetszett, akár szereted Oroszországot, akár nem, mindenképpen olvass bele a könyvbe, ha YA fantasy rajongó vagy. Nem fogsz csalódni. Én meg csak azért adok erre négy és fél csillagot, mert úgy érzem, a folytatások ennél még sokkal jobbak lesznek, és ha már most megadom a maximumot neki, akkor a következő köteteket hogyan fogom értékelni?

Kedvenc karakter: Mal
Ami legjobban tetszett: Spoilerek nélkül? Hú, az nehéz lesz. Mindenesetre a legtöbb Mal-Alina jelenetet nagyon szerettem.
Ami nem tetszett: kicsit kiszámítható volt nekem, és nagyon idegesített Éjúr és Alina kapcsolata
Értékelés: 4,5/5

Ravkai ételek

Elle Jauffret író és szakács, könyvek inspirálta ételeket készít, és az Árnyék és csonthoz is készített kettőt.

Mézben sült fürj

„A feltálalt ételek meglepően ismerősnek tűntek. Keramzinban pontosan ilyesmit ettünk ünnepnapokon: édesborsóval kevert zabkását, mézben kisütött fajdot és friss fügét. Döbbenten tapasztaltam, milyen éhes vagyok. Még soha az életben nem ettem ilyen jó étvággyal. Csak a legnagyobb erőfeszítés árán tudtam visszatartani magamat attól, hogy tisztára nyaljam a tányéromat.”

(A fordításban fajd szerepel, de az eredeti recept szerint ez fürj, úgyhogy meghagytam annak.)

4 egész fürj
2 evőkanál és ¼ teáskanál extra szűz olívaolaj
2 evőkanál narancslé (legjobb a frissen facsart)
2 evőkanál méz
2 gerezd fokhagyma (zúzva)
4 ág kakukkfű (kb. 1,5 evőkanál)
Só és bors ízlés szerint

Melegítsd elő a sütőt 260 fokra. Finoman locsolj meg egy tepsit olívaolajjal (körülbelül ¼ teáskanállal), és helyezd bele a fürjeket mellükkel felfelé. Dörzsöld be őket egy evőkanál olívaolajjal és fűszerezd ízlés szerint (¼ teáskanál só, 1/8 teáskanál bors). Tedd félre.
Keverd össze a többi hozzávalót, majd a felével kend meg a fürjeket.
Sütőben süsd őket tíz percig, kend meg a maradék lével, és tedd vissza a sütőbe (másképp fordítva, hogy mindenhol jól megsüljön) még 10-15 percre (amíg aranybarna nem lesz vagy teljesen meg nem sül).
(A fürjeket vajas burgonyával és padlizsánkaviárral tálald.)

Bőség Heti mandulás torta

„Az árvaházban valósággal imádtuk a Bőség Hetét. Olyankor nem kellett sokat tanulni, mert segítettünk kitakarítani a házat, meg a szakácsok keze alá dolgoztunk a konyhában. Keramzov nagyherceg gondosan ügyelt rá, hogy pontosan ebben az időben érjen vissza a fővárosból. Minket, gyerekeket felültetett a dom kocsira, utána pedig bejártuk a birtokot, a sok tanyát. A nagyúr minden gazdánál megállt, ittak egy pohárka kvászt, süteményt meg édességet osztogatott. Ahogy a nagyherceg mellett ülve a boldogan ujjongó jobbágyoknak integettünk, szinte úgy éreztük, hogy magunk is a nemességhez tartozunk.”

1 csésze mandulapor (vagy mandulaliszt)
¼ csésze cukor
7 evőkanál vaj (lágy)
5 csepp narancs kivonat
1-2 lap leveles tészta

Keverd össze a mandulaport, a cukrot és a vajat, amíg egy tésztát nem kapsz.
Tegyél egy leveles tészta közepére (körülbelül 2 cm-es csíkban) a mandulás masszából. Hajtsd rá a tészta szélét a masszára, szorosan rakd össze. Fordítsd meg a tésztát (hogy a csík legyen alul), és hajlítsd meg kör alakban. A maradék tésztával díszítsd. Egész tojással kend meg a tetejét, hogy szép aranyszíne legyen.
Süsd 180 fokon 35 percig.

Nyereményjáték

Az eget és a posztjainkat is beárnyékolta az Éjúr! Keressétek a bejegyzésekben a holdat és tegyétek sorba a blogokat a Hold fázisai szerint. Kezdjétek az újholddal!
A sorba állításhoz segítségképpen használhatjátok a lenti táblázatot. A nyerési esélyetek növeléséhez nincsen más dolgotok, mint kitölteni a lenti rafflecopter dobozt a megfelelő sorrenddel. A helyes sorrendet jelző számsort vesszővel elválasztva gépeljétek be.
A nyeremény pedig nem más, mint három példány Leigh Bardugo - Árnyék és Csont könyvéből a Könyvmolyképző Kiadó felajánlásából!
A nyereménykönyveket csak magyarországi címre tudjuk postázni!



a Rafflecopter giveaway


A turné további állomásai:
Június 8 - Roni olvas
Június 9 - Dreamworld
Június 10 - MFKata gondolatai
Június 12 - Kelly Lupi olvas
Június 14 - Szilvamag olvas
Június 15 - Bibliotecha Fummie
Június 16 - Nemharap a...
Június 17 - Könyvszeretet

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése