Gaura Ágnes: Túlontúl


Gaura Ágnes már visszatérő vendégnek számít nálunk, a Boriverzum-sorozatát imádjuk, de ezúttal legújabb könyvével a mesék, az emberek és a tündérek világába, Túlontúlra invitálunk benneteket. Tartsatok velünk, és ha elég szerencsések vagytok, nyerhettek is.

Kiadó: Delta Vision
Oldalszám: 616 oldal

Mindig az Ördög győz – tartja a mondás Tündérföldön is, ami a mesés Erdélytől a rejtélyes Csallóközig Nagy-Magyarország árnyékvilágaként rejtőzik az ismert valóság mögött. Egykor erős és örökkévaló birodalom volt, de egy bűverejű szerelem feldúlta ember és tündér szövetségét, és az Ördög véghezvitte a lehetetlent: áthatolhatatlan Árokkal kettészakította, ami egynek rendeltetett. Hatalmát egy tiltott csóknak köszönhette, és átkát csakis egy újabb csók törhetné meg – ám a szerelmesek évszázados álomba dermedtek a birodalom két végében, és azóta sem akadt senki, aki át tudott volna kelni az Árkon, hogy segítsen egymásra találniuk.
A megváltó csók egy nap mégis kiszabadul Tündérföldről, útra indul egy utazókönyv segítségével, és végül a Budapesten élő Liliomig jut – ám a tündérmeséken nevelkedett lány nem is sejti, hogy Tündérország sorsa összefonódott az övével. Az utazókönyv varázsa az ő korántsem mesés életét is felborítja, így kettős feladat vár rá: ahhoz, hogy felismerje a mágikus világ sugallatait, neki is meg kell találnia az igaz szerelmet.
A kultikus Boriverzum-sorozat alkotója, Gaura Ágnes ezúttal a magyar tündérmesék világába vezeti olvasóit – a somorjai templomon is túl, az Aranyerdőn, Ezüsterdőn és Rézerdőn át egészen a Csörsz-árok legendájának varázslatos újraértelmezéséig.



Természetesen én is Borbíró Borival ismertem meg Gaura Ágnest, és egyből beleszerettem a stílusába. Ugyan még nem értem be a sorozatot, de imádtam Bori mindkét kalandját, amiről olvastam. Meg persze szerettem a karaktereket és a világot is. Aztán amikor meghallottam, hogy az írónő valami teljesen mással rukkol elő, még inkább kíváncsi lettem. Nem mintha unnám az urban fantasyt, de szeretem, ha egy írónak nem csak egy ötlete van, amiből aztán próbál annyit kisajtolni, amennyit csak lehet. Meg nem árt, ha valaki nem csak egy műfajban tehetséges.
Nos, a Túlontúl ugyan nem urban fantasy, de nem áll tőle messze. Vámpírok és különböző fura lények helyett itt tündérek és manók vannak, és azok sem az emberek között járnak, hanem egy másik világban. Borzasztóan szerettem a világot. Még sosem olvastam olyan fantasyt, ami a magyar népmesékre épít, és szerintem zseniális ötlet. Mint megtudtam, ott Csallóközben még mindig megtartják Szent Ivánkor a tündérek ünnepét is, és ez annyira jó dolognak tartom, hogy egyből fel is került a bakancslistámra, hogy egyszer megnézzem, az milyen. Nem tudom, a világban mennyi az írói fantázia része, és mennyi a különböző mesei elem, de az látszik rajta, mennyi kutatómunka van benne.
A könyv három szálon fut. Először ott van Aranykert Csallóközben, ahol főleg Árnyékot, Aranykert urát követhetjük figyelemmel. Természetesen az egész világ szenved, amióta kettészakították, de az uralkodókat ez valahogy mégis sokkal jobban megviseli, mert ők hozták a legtöbb áldozatot.

Somorjai Református Templom
A másik szálon Liliom történetét ismerhetjük meg Budapesten. Liliom egy nagyon fiatal bölcsész lány, aki borzasztóan lélekölő munkát végez rémes fizetésért. Könnyen kitalálható, hogy ő lesz a kulcsa majd annak, hogy Tündérföld újra egyesüljön. Eleinte ezt a szálat szerettem legjobban, mivel ezzel tudtam legkönnyebben azonosulni.
A harmadik helyszín Erélyben van, Tündérkertben, ahol két manó próbál útnak indítani egy rendkívül fontos üzenetet Aranykertbe, ami megmentheti egész Tündérföldet. Ezeket is nagyon szerettem. Rövidek voltak, ugyanakkor a két manó meglehetősen szórakoztató volt, és mindig kaptunk tőlük némi információt arról, mi történhetett a világukkal, amiért kettészakadt.
A való világ a legfontosabb az elején, Liliomhoz jut ez a bizonyos üzenet, és ő még csak nem is tudja, milyen jelentősége van. Itt alakul ki egy szerelmi három(négy?)szög is, ahol nem igazán tudtam, kinek szurkolni. Az elején azt hittem, valami teljesen másra megy ki az egész, úgyhogy rossz emberrel akartam szegény Liliomot összeboronálni. Rá is jöttem, egyáltalán nincs köztük kémia, és abszolút nem értettem, hogy lehet bármi is köztük, amikor alig beszéltek egymással. A háromszög másik tagját viszont azonnal megkedveltem, és köztük éreztem is a bizsergést, szóval alig vártam a végére, ki kerül ki győztesen.
A stílus teljesen más, mint amit a Boriverzumnál megszoktunk, ami nem csoda, mégiscsak egy tündérmeséről van szó. És tényleg olyan, mint egy gyerekmese, leszámítva a korhatáros poénokat. Rengeteg benne a népmesei utalás, a legtöbbet el is mesélik, és hiába néztem gyerekként Magyar Népmeséket, nagyon sok még így is ismeretlen volt számomra.

Kicsit féltem attól, hogy Liliom karaktere Boriéra fog emlékeztetni, de a két lány abszolút ellentéte egymásnak. Ugyan egyiküket sem kell félteni szópárbaj esetén, de amíg Bori pontosan tudja, mikor mit kell tennie, Liliom olyan határozatlan, hogy a könyv elején elég életképtelennek tűnt. Erős és okos ő, de néha percekig leragad egy olyan helyzetben, amikor valaki kávéval kínálja. Érhető miután levezeti a gondolatmenetét, de azért ezt már kicsit túlzásnak éreztem. Természetesen nem hiába ő a könyv egyik főszereplője, megvan benne a potenciál, csak ki kellett bontakoznia.
Tündérföld karakterei is sokkal inkább voltak emberiek, mint tündériek. Lehet, hogy a világuk nem igazán volt emberi, és a problémáik is kicsit más jellegűek voltak, de pont olyan tulajdonságokkal rendelkeztek, ugyanúgy félrekommunikáltak egymással, mint az emberek.
Amikor elkezdtem, úgy voltam vele, hogy semmi nem fog meglepni, hiszen ez a történet pont olyan lesz, mint bármelyik mese, de mégis sikerült nem is egyszer meglepődnöm, és még akkor is, ha benne voltak a szokásos klisék, számos olyan csavarral is találkoztam, amire egyáltalán nem számítottam. És a vége sem feltétlenül hozza el minden szereplőnek a boldog befejezést.
Nekem borzasztóan tetszett Gaura Ágnes tündéres meséje, más, mint amit megszoktunk tőle, de ez nem jelent rosszat. Ez a történet lezárt, de én egyáltalán nem bánnám, ha ebben a világban olvashatnánk még meséket.


Kedvenc karakter: Farkas, Liliom, Margaréta
Ami legjobban tetszett: az alapötlet, a világ
Ami nem tetszett: két szereplő közötti nulla kémia
Értékelés: 4/5

Nyereményjáték

A kultikus Boriverzum-sorozat alkotója, Gaura Ágnes ezúttal a magyar tündérmesék világába vezeti olvasóit – a somorjai templomon is túl, az Aranyerdőn, Ezüsterdőn és Réz­erdőn át egészen a Csörsz-árok legendájának varázslatos újraértelmezéséig.
A nyereményjátékunkban négy olyan könyvet kell felismernetek, amiket szintén ismert mesék ihlettek. Minden állomáson találtok egy-egy szó felhőt, ezek szavak alapján kell rájönnötök a könyv címére (sorozat címet is elfogadunk), majd a megfejtést beírnotok a rafflecopterbe.
Figyelem! Felhívjuk a figyelmeteket, hogy a válasz elküldése után már nem áll módunkban manuálisan javítani rajta. A kiadó csak Magyarország területére postáz. A nyerteseket e-mailben értesítjük. Amennyiben 72 órán belül nem jelentkezik a szerencsés, újabb nyertest sorsolunk.





A turné további állomásai:
11. 04. - Bibliotheca Fummie
11. 05. - Függővég

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése