Koncertbeszámoló: We got caught in the moment, all of the night – Sonata Arctica 2015. 05. 13.


Egészen múlt hétig nem is volt biztos, hogy megyek, sok dolog függött tőle, de végül mégis eljutottam, és biztosan a fejem verném a falba, ha ezt kihagytam volna, mert az elmúlt (legalább) tíz év egyik legjobb élménye várt itt rám. Ezt mondjuk ekkor még nem tudtam. Még mielőtt ebbe komolyabban belemennék, figyelmeztetek minden hímnemű és rajongásra allergiás egyedet, most zárja be az ablakot, mert ez bizony tele lesz kislányos lelkesedéssel és nyálcsorgatással.



Fél öt körül értem a Barba Negra Track kapujához, ahol alig pár maroknyi ember várakozott, de szerencsére találtam ismerős arcot (Higit), úgyhogy nem várt rám másfél órányi tömény unalom, mivel a többiek természetesen késtek. Meglepődtem, mert máskor, amikor hétkor nyitott a Pecsa, négykor már állt a sor, de hát biztos felnőtt a SA-közönség, és munkában voltak még. Odafelé, amikor leszálltam a villamosról, egy lány megszólított, hogy én is a koncertre megyek-e, mire végignéztem magamon (fekete póló, fekete szoknya, fekete bakancs, fekete szemfesték), és megkérdeztem: „Ennyire látszik?” Elég egyértelmű volt. Szóval vártunk, hallottuk, ahogy hangpróba volt, eljátszották a White Pearlt, aztán később Tony elsétált a kapuk előtt, és miután két percig ott integettünk meg kiabáltunk neki, nagy kegyesen hajlandó volt visszainteni, de közben olyan fejet vágott, mintha azt gondolta volna „Úristen, ezek az idióták már itt vannak, és nekem ma este fel kell lépnem.” Gondolom még nem itta meg a napi alkohol-mennyiséget, és biztos vagyok benne, hogy már most iszonyúan fáradtak, mert hónapok óta nem aludtak egy jót.
Idő közben befutott szülinapos Panni is, majd hat körül már nagy volt a zúgolódás, és én még sosem voltam itt, szóval nem tudtam, hogy fog ez az egész beengedősdi működni, de előttünk kerítés volt, és féltem, hogy nem lesz ebből első sor, mert addigra azért már igencsak összegyűlt a tömeg. Az meg kicsit idegesítő, amikor tényleg órákat állok ott, csak azért, hogy első sorban legyek, aztán végül mégsem jutok be oda. Szóval megjegyeztem, hogy tudom, hogy az nem kapu, ahol állunk, de tök jó lenne, ha ott nyitnák ki előttünk. És ott nyitották ki előttünk, úgyhogy az elsők között léphettünk a deszkákra, és futottunk, ahogy tudtunk, mert persze a másik végén volt a színpad. Elsősor közép, megvagy!
Miután befutott IP és Drí is, kezdett az első előzenekar (ilyen kedvesen megvárták a kis pajtásaimat, akik jóval kapunyitás után is még befértek a második sorba), a Twilight Force, akikről nem tudtam semmit, de feljöttek a színpadra, és úgy néztek ki, mint egy nagyon geek társaság, akik szerepjátékkal töltik el az összes szabadidejüket, és a ruhájukat a Gyűrűk Ura forgatásról lopták. A zene nem volt rossz, az ének kifejezetten tetszett (meg a látvány is), a tagok meg elhülyülték az időt, ami azért volt jó, mert szórakoztattak minket.
A második előzenekar a Freedom Call volt, és most a zenekar összes rajongója meg fog dobálni, de szerintem ennek az együttesnek minden száma ugyanolyan. Öreg pasik nyomják ugyanazt a tipikus power metált, mint ötven másik banda, és úgy éreztem, megállt az idő, és kész, a Sonata sosem lép színpadra. Azért egy kicsit sajnáltam az énekest, mert néha odanézett, és azt látta, hogy az első sor közepén három lány mindjárt halálra unja magát, és azért ez egy metál koncerten egy kicsit gáz. A gitárosnak aznap volt a szülinapja, úgyhogy mindenki elénekelte neki a Happy Birthday-t, kivéve mi, mert mi Panninak énekeltük el.

Egy emberöltővel később végre jött a Sonata, és akkor volt öröm meg bodottá. Aki volt már életében SA koncerten, az tudja, milyen (nekem ez a hetedik volt). Na, ez is pont olyan volt. És még mindig kurvajó, és imádom őket. Az első szám a White Pearl, Black Oceans volt, ami nekem megosztott első helyen van a Black Sheeppel a kedvencek listáján, úgyhogy majd’ összepisiltem magam gyönyörűségemben (azért nem), még úgy is, hogy nem először hallottam élőben ezt a számot. Aztán jött az X Marks the Spot, ami egy új szám, és körülbelül három szót tudtam az egész szövegből, de azt teli torokból üvöltöttem. De a lényeg, ami ezek után jött. Mert lejátszották az egész Ecliptiácát, a legelső számtól a legutolsóig. Azt hiszem, nem túlzok, hogy ez volt a legjobb SA koncert, amin valaha részt vettem. Ennél csak az lesz jobb, ha majd egyszer a Silence albummal is terveznek ilyen turnét, mert az a legjobb album.
A Kingdom for a Heartnál felhívták a Twilgiht Force énekesét azzal a kamu indokkal, hogy szeretne segíteni, de igazából csak nem akarták kimondani, hogy Tonynak már nem mennek a magas hangok, úgyhogy ezt inkább átadja másnak. Egyébként az énekes nagyon cuki volt, hozta a kinyomtatott szöveget, és fogalmam sincs, mennyit gyakoroltak előtte, de nagyon ment neki a dolog. Még úgy is, hogy lesnie kellett. Valamelyik solonál vagy szünetnél kiesett a papír a kezéből, és lefújta a szél, úgyhogy szegény utána kis tanácstalanul próbált valamit csinálni, amíg Tony ki nem segítette, de aztán jött a refrén, és az ment neki fejből is. Igen, tudom, hogy elfogult vagyok, és átmentem rajongó tinikislányba, és tudom, hogy kicsit gáz, hogy Tonynak már nem mennek a magas hangok, de szerintem ez akkor is tök jó volt. A Letter to Dana előtt Tony elmesélte hogy alakult a banda, milyen feldolgozásokat játszottak azelőtt, és hogy a Dana volt az első szám, amit írt. A Picturing the Past előtt bemutatta a tagokat, de mivel ment alatta a dob meg néha a gitár vagy a szinti, és borzalmasan szar volt a hangosítás, egy büdös szót nem értettem belőle, mert nem hallatszott jól, még jó, hogy amúgy tudom fejből a nevüket (kivéve az új gitárosét). A Destruction Preventer közben meg bekövetkezett, amitől már a koncert előtt féltünk, megjött az eső. Szerencsére csak a vihar egy előszele kapott el, úgyhogy csak eső volt, és az is az elviselhető mennyiségen belül. A zenészek néztek is, hogy jé, esik. Nekik könnyű volt a fedett színpad alatt. Lementek egy kicsit, majd visszajöttek, hogy elfelejtették a Mary-Lou-t (persze a gyors változatot játszották), aztán jött a The Wolves Die Young és az elmaradhatatlan Don’t Say a Word. A Vodka előtt Tony tartott egy kiselőadást arról, mennyire örül neki, hogy megvettük a jegyet most (ennél a pontnál a domboldalon ülő ingyenjegyes társaságra nézett „szégyelljétek magatokat”-pillantással), és a múltban, és majd ha a jövőben is megvesszük, annak is örülni fog. (Fordítás: a CD-kből nem jön be pénz, egyedül a koncertezésből lehetünk hihetetlenül gazdagok.)
A Vodka is lement, a banda is. Ezúttal nem sikerült setlisthez jutnom, pedig az már szinte elmaradhatatlan kelléke számomra a SA koncerteknek. A koncert közben dobáltak be ilyen matricákat is, de abból se sikerült elkapnom egyet se. Az első sornak sosem dobnak, akármilyen hangosan kiabálnak.

Másfél sörrel később a backstage bejáratánál lézengtünk, amikor az egyik gitáros a Twilight Force-ból arrafelé jött, és mivel mi jól megbámultuk, ezért ő is visszabámult, majd megállt mellettünk. Megkérdezte mit iszunk, majd ivott a sörünkből. Elmondta, hogy még sosem járt Budapesten, de nagyon szép, és hogy a kedvenc zeneszerzője Liszt Ferenc (ekkor már csak Drível voltunk ketten, és ő nem értette a hülyén kiejtett „Ferenc Liszt”-et, úgyhogy mikor mondtam Drínek, hogy Liszt Ferenc, a gitáros még vagy ötször elismételte, és tök szépen ejtette ki). Nagyjából ő beszélt, főleg azért, mert Drí nem tud jól kommunikálni, én meg nem tudok jól angolul. Elmondta, hogy szeret ilyenkor beszélni az emberekkel, mert amikor fent van a színpadon, senkit nem látni, de szeretné megismerni az embereket személyesen, és ez egy nagyon vonzó tulajdonság benne, és képzeletben vertem a fejem, hogy egy büdös szót nem tudtam erre mondani, mert semmi nem jutott eszembe angolul. Azt is mondta, hogy nagyon félénkek vagyunk, mire mondtam, hogy nem tudok jól angolul. Aztán mikor nem sikerült komolyabban interakcióba lépnie velünk, adott mindkettőnknek egy-egy puszit, aztán továbbállt. Egyébként nagyon szimpatikus ember volt, úgyhogy elhatároztam, hogy meg kell tanulnom angolul, mert ez így nem lesz jó.
Vártunk még vagy egy órát, mire a SA-ék kijöttek, de megérte. Nem maradtunk sokan, de természetesen mindenki egyből Tonyt támadta le, és kedvenc Tommymmal meg senki nem foglalkozott, úgyhogy szabad volt a pálya. Gyorsan be is támadtam, kaptam tőle aláírást, meg képet is csináltunk, és akkor felbátorodtam (vagyis az a két sör beszélt belőlem, amit megittam korábban), és megkérdeztem, hogy „Can I hug you?”, ő pedig úgy vágta rá, hogy „Sure!”, mintha neki lenne öröm, hogy megölelhet (később ezen elgondolkoztunk, hogy ha ennek örülnek, vajon mennyi fura kérést kaphattak már). Annyira cuki volt, hogy azt szavakkal nem tudom leírni, és ez volt az este legjobb pillanata, sőt merem állítani, hogy az elmúlt tíz év legjobb pillanata. Szerintem ha Tommy Portimo kiállna az utcára egy „free hug” táblával, az élet sokkal szebb lenne. Aztán Elias jött arra, úgyhogy tőle is szereztem aláírást meg képet. Valaki hangosan üvöltözte, hogy „gyere ide, de kurva gyorsan”, Elias meg elismételte, hogy „kurva” (gondolom ez a szó volt neki ismerős, avagy mit tanult a magyaroktól), és olyan aranyosan finnesen pörgette az r-t benne. Két srác odajött beszélgetni Eliasszal, és ugyan akartam tovább menni a többiekhez is, de leragadtam a beszélgetésnél, mert érdekeseket mondott. Körülbelül öt perc telhetett el, amikor a tagok elkezdtek bevonulni, Elias meg még mondta a magát, amikor rászóltak, hogy menni kéne. Szóval idén csak két zenészt sikerült elkapni, de igazából nem bánom, mert Tommy megölelt, és amúgy is van már mindenkitől aláírásom és képem is, több is (leszámítva az új basszerost).
Ezek után úgy mentünk haza Drível, hogy különböző felismerhetetlen vinnyogó hangokat adtunk ki, és próbáltunk nem beleolvadni a betonba. Vagy a Dunába. És én még mindig nagyon-nagyon szeretem a Sonata Arcticát.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése