Veronica Roth: A hűséges (Divergent 3.)

Kiadó: Ciceró
Oldalszám: 450 oldal
Fordító: Logos

Darabjaira hullott a csoportokra épülő társadalom, amelyben Tris Prior hitt korábban: erőszakos cselekmények és hatalmi harcok vezettek a széteséséhez, a túlélők veszteségek és árulások sebeit hordozzák. Tris ezért aztán él a felkínált lehetőséggel, hogy feltérképezze a város általa ismert határain túli világot. Hátha ott, a kerítésen túl megadatik neki és Tobiasnak, hogy elkezdjék egyszerű, közös életüket, amelyet nem terhelnek szövevényes hazugságok, érdek-összefonódások és fájdalmas emlékek.
Az új világ azonban félelmetesebbnek bizonyul, mint amelyet Tris maga mögött hagyott. A korábbi felismerések értelmüket veszítik, veszélyes új igazságok formálják át az embereket, akiket szeretett. Trisnek ismét meg kell vívnia a maga csatáját, hogy megérthesse a bonyolult emberi természetet és önmagát: képtelennél képtelenebb döntéseket kell hoznia a bátorság, a hűség, az áldozatkészség és a szeretet próbatételei során.

Nem voltak rosszak az eddigi részek, de nem értettem, miért imádják az emberek ennyire őket. Aztán jött a harmadik rész, és nem is nagyon találkoztam pozitív kritikával. Ha volt is, csak elenyésző mennyiségben. Úgy álltam hozzá, hogy ha nekem nem jött be annyira az első kettő, amiért mindenki oda volt, talán a harmadik, ami ekkora hisztit kirobbantott, majd tetszeni fog. Imádom, amikor igazam van.
Előre leszögezném: a kritikám egy ponton nagyon spoileres lesz, annyira, hogy lelövöm a legvégét, de ott majd kiteszem a figyelmeztetést meg minden, szóval ne tessék aggódni, ha csak nem mentek rá direkt, nem fogtok semmi lényegeset megtudni. Természetesen az előző két kötetre nézve spoileres.

Ami mindig is zavart a legtöbb disztópiában, hogy nem látunk a világon kívülre. Van a világ, abban él a kis elnyomott társadalom, valaki rájön, hogy itt valami baj van, fellázadnak, megdöntik a kormányt, új, a mienkhez kísértetiesen hasonló rendszert építenek ki, és mindenki boldog. Legalábbis a legtöbb disztópia, amit olvastam, az így épült fel. Hiányzott nekem a világ alapos kidolgozása, honnan indult ez az egész, hogy alakult ki, mi van a világ másik részén, és ezt sokszor meg se kapjuk. Vannak ugyan olyan történetek, ahol kapunk némi összetákolt történelmet, de igazából mindegyikben azt éreztem, hogy csak valami gyorsan összedobott pár sorral próbálnak dobálózni, mintha valami nagy dolog lenne. Jó, vannak olyan világok is, ahol a múlt megismerése lehetetlen a körülmények miatt, de nekem ez kevés.
Ebben is az volt a fő problémám, hogy oké, ott vagyunk a városban, és ott a kerítés, de senki nem gondol rá, mi lehet a kerítésen túl? Ennyire be vannak korlátolva? (Igen, ennyire be vannak korlátolva.) Nos, a harmadik részben átlépjük a határainkat, és ezért imádtam ezt ennyire. Megtudjuk, mi van a kerítés mögött, kapunk egy egész történelmet (vagy legalábbis némi magyarázatot), és megismerjük Amerika többi részét (jó, Európáról még mindig semmi hír, de hát ne várja már el az ember egy amerikai írónőtől, hogy más országokról, ne adj isten, kontinensekről ír). Szóval, amikor kijutottak, és ott volt az egész központ, nem bírtam ki, hogy ne kiáltsak fel: „Úristen, Veronica, én imádlak”. Mert ez a nő zseniális, de komolyan. Kilépett a város nyújtotta korlátokból, és egy egész rendszert épített fel. És amíg az első két kötetben végig azt hittük, hogy na, Jeanine az elnyomó gonosz, kiderült, hogy nekünk végig hazudtak.
Ez volt az egyik, ami miatt már az átlag disztópia fölé emeltem ezt a trilógiát, és van egy másik is, amit csak a végén mondok el, mert végkifejlet. Nem a bejegyzés közepén fogok itt spoilerekkel dobálózni, na.

Trist továbbra is szeretem, habár egyre többet bőg, de ebben a részben kivívta a maximális tiszteletemet. Nem lesz kedvenc karakter, mert a mártírsága tényleg idegesítő már egy szinten, és tud nyafogni, viszont azért még mindig úgy gondolom, hogy egy okos, kemény, belevaló lány, aki megérdemli, hogy főhős legyen. (Igen, ti, akik olvastátok a könyvet, tudjátok, hogy miről beszélek.) Tobiast viszont még mindig nem szeretem. Valószínűleg én vagyok az egyetlen, lány, aki így van vele, de néha már úgy ráküldtem volna egy kis péklapátot. Eskü, többet vinnyog, mint Tris, főleg most, hogy az ő szemszögén keresztül is van fejezet, sokkal többet látni ezt. Ja, mert hogy váltott szemszög van ebben a részben. Nem mondom el, miért, de aki elég okos, az úgyis kitalálja. Lehet, hogy most lőttem le nektek a poént? Mindegy, lépjünk tovább.
A többi karakterrel meg úgy vagyok, hogy oké. Ami nem egy terjengős vélemény. De az a helyzet, hogy egyikük sem hagyott bennem maradandó nyomot. Talán Evelyn, akit sikerült megutálnom, de még őt sem azzal a főgonoszoknak kijáró utálattal utálom (főleg, hogy nem is igazán ő volt a főgonosz), amikor legszívesebben egy Theon Greyjoy-féle wellness-programban részesíteném a karaktert, csak egyszerűen golyót küldenék a fejébe, hogy ne beszéljen többet. Gyors és fájdalommentes módja az emberek elhallgattatásának.
Mit érdemes ezen kívül még megemlíteni? Rohadtul semmit. Leírás? Ki a fenét érdekel, hogy átlagos, úgyse arra figyelek. Cselekmény? Bárki örülne annak, ha elmondanám, hogy minden harmadik fejezetben történik valami, amitől ingerenciám volt tövig rágni a körmöm? Ugyan, a lényeg egyik felét már úgyis kifejtettem, és most mindenki azt várja, mikor írom már le a másikat. Hát jó, leírom a másikat.

És akkor innentől kezdve SPOILER, amíg azt nem mondom.
Molyon az értékeléseknél csak azt láttam, hogy az emberek kiakadnak, és itt már sejtettem, vagy Tris, vagy Tobias meg fog halni, mert csak a fontos halál tud ilyen reakciókat kiváltani, és hát ők ketten a fontosak (bocsi Uriah).  Aztán mikor láttam, hogy Tobias szemszög van a könyvben, ott már majdnem biztos voltam, de csak majdnem. Hát végül is igazam lett, és érdekes, mennyire szomorú a vége, én vigyorogva olvastam végig. Mert hihetetlen, mennyire örültem ennek. Végre egy történet, ahol a két szerelmes nem él még ezer évig a hat gyerekükkel, hanem van, aki igenis feláldozza magát, mert kell. Konkrétan ezt vártam ettől, minden szarrá megy, és a romokból kell valami újat felépíteni, és ahhoz, hogy még a romok utolsó darabjai menthetőek legyenek, hogy ne dögöljön meg mindenki, ahhoz igenis a főszereplőnek kell feláldoznia magát, és meg kell halnia. Tris megtette, és ezért tisztelem. Veronicának meg küldök egy virágcsokrot, nem sokan lettek volna képesek kinyírni a főhőst, de ő megcsinálta, és imádom ezért. Hihetetlen, milyen bátor ez a nő.
(Ez meg már nem tartozik a könyvhöz, de ha belegondolunk a színészekbe, elég ironikus ez a helyzet most.)
Itt van a SPOILER VÉGE.

Szóval ahhoz képest, hogy nem indult a kapcsolatom a sorozattal felhőtlenül, fantasztikusra nőtte ki magát. Még mindig nem kerül be a kedvencek közé, sajnálom, de csak egy hajszállal maradt le. Ha jobb a leírás, gondolkodás nélkül oda teszem, de az első két rész rányomta a bélyeget. Viszont ez ne tántorítson el senkit, e miatt a rész miatt bátran tudom ajánlani minden disztópia kedvelőnek a trilógiát. Nem fogtok csalódni, maximum a falhoz vágjátok a könyvet.


Kedvenc karakter: Tris
Ami legjobban tetszett: a vége
Ami nem tetszett: Tobias állandó hisztije
Értékelés: 5/5

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése